A fost odată în gimnastică…


postat de Ben

Uitându-mă la gimnastica feminină de la Beijing (da, n-aveam altceva bun de făcut…), mi-am dat seama de ceva. Deşi am fost îndoctrinat de mic cu ideea că Nadia Comăneci a fost cea mai mare şi cea mai tare, eu n-am văzut-o niciodată lucrând vreun aparat. Poate că televiziunilor le-a fost silă, poate că eu n-am fost atent, cert e că singura imagine pe care o aveam în cap era aceea a Nadiei aterizând perfect. Aşa că am căutat pe ‘Net o înregistrare. Concluzia? Mintea mi-a fost spulberată…

(Subliniez că, fiind un profan în ale gimnasticii, s-ar putea să spun prostii.)

Îmi pare rău că nu am la dispoziţie clipuri de anul acesta (cele de pe site-urile de hosting video sunt date jos, cele de pe tvr.ro se referă numai la români, iar site-ul EBU nici măcar nu îmi merge pe vreun browser), fiindcă ar fi fost interesantă o comparaţie trecut-prezent. Dar e de ajuns să vedeţi de ce era în stare fata asta ca să înţelegeţi că era mult peste nivelul de astăzi.

Paralele…

bârnă…

şi sol. Ceea ce e uimitor e că Nadia parcă nici nu depune vreun efort. Gimnaştii de azi (fete şi băieţi) se vede că îşi dau toată silinţa; li se citeşte îngrijorarea în privire; mişcările lor arată că depun efort. În clipurile de mai sus, mişcările sunt atât de naturale, de flexibile şi de relaxate, încât zici că totul vine de la sine.

But wait, there’s more! cum ar spune englezul. O gimnastă tot de atunci care din păcate zace în umbra Nadiei şi nu prea mai e pomenită în zilele noastre e Teodora Ungureanu. De ce am ţinut să o menţionez?

De-asta.

Am văzut că Dez aruncă titluri măreţe Dl. Phelps. Oare nu merită aşa ceva mai degrabă un sportiv care s-a ridicat cu totul peste contemporani decât unul care abia a câştigat unele probe? (Nu zic că Phelps nu-i bun, dar să păstrăm proporţiile. Cantitate o fi, dar substanţă parcă e mai multă la Nadia.)

10 Responses to A fost odată în gimnastică…

  1. blanche spune:

    Si eu am simtit sa fac acelasi lucru zilele astea. Am cautat si eu clipuri cu Nadia si-am ramas uluita. Numai ca… exercitiile s-au ingreunat. Nadia facea acolo exercitii mai usoare decat ceea ce se cere acum la gimnastica.

    PS: Sandra Izbasa a facut chiar frumos la sol, unde a castigat aur. :>

  2. Floyd spune:

    Nadia de la Montreal nu ar reusi sa faca un exercitiu atat de greu ca si cele efectuate la olimpiada de anul asta(Iti spune cineva care se pricepe cat de cat la gimnastica). S-a renuntat la frumusetea din anii trecuti pentru elemente grele si urate, cum si in fotbal s-a sacrificat jocul frumos pentru cel sigur(0-0 ca la nea Oli).
    Un alt exemplu de frumusete sacrificata e la calul cu manere, unde exercitiile spectaculoase ale lui M. Urzica au fost inlocuite de rahaturi grele si aducatoare de puncte ale chinezilor.
    Cat despre Phelps, ca si Usain, e mai mult un rezultat al medicinei 😛

  3. Floyd spune:

    Teodora Ungureanau tine de istoria recenta a gimnasticii si nici macar nu poate fi comparata cu Andreea Raducanu, Simona Amanar sau Ponor.
    Si cu asta termin, promit 😛

    P.S. Scoateti rahatul ala de optiune pt intrarea comentariilor in moderare. Oricum WP filtreaza destul de bine spamul.

  4. blanche spune:

    De mentionat ca acum se pune prea mult accent pe tehnica -> gimnastele de azi nu mai sunt gratioase 😦

  5. arpagic spune:

    Am spus ca nu ma pricep. Totusi, ceea ce am remarcat la Nadia nu e frumusetea exercitiului, ci incredibila incredere in propriile forte si naturaletea executiei (poate asta are legăutră şi cu uşurinţa?)

  6. blanche spune:

    Floyd, gandim la fel in acelasi timp? 😛

  7. arpagic spune:

    Istorie recentă? Glumeşti 🙂 E colegă de generaţie cu Nadia. O confunzi cu Corina Ungureanu. (Am pus link pe wikipedia în articol ca să te convingi).

  8. Floyd spune:

    @blanche: Oh noes! 😀
    @arpagic: Mda, am confudat-o cu Corina, mea culpa. That’s for being too lazy to play that damn video ;))

  9. Salut, m-am abonat la Blogbrowsing prin RSS de curand si citesc toate blogurile noi. Am citit si acest articol despre gimnastica si as dori sa postez o informatie cat de cat avizata. Am terminat Facultatea de Ed fizica si Sport si pot sa va spun ca exercitiile pe care le-a facut Nadia pentru zece, in zilele noastre se fac la incalzire. Asta pentru ca tehnica a evoluat.
    Ca sa intelegeti mai bine ce a insemnat fenomenul Nadia Comaneci pentru gimnastica mondiala va recomand o carte uimitoare : Bela Karolyi – Fara teama si inca una Scrisori catre o tanara gimnastica – Nadia Comaneci.
    Acest om Bela, este practic parintele gimnasticii moderne.

    Toate bune,
    Ovidiu Cladoveanu

  10. Floyd spune:

    @Ovidiu:
    Mai degraba parintele vitreg. De ce nu a reusit rezultate comparabile si cu americancele cand le-a antrenat, de ce au aparut scandaluri in SUA ca-si batea si injura elevele sau ca le tinea nemancate zile intregi?

Lasă un răspuns

