Videoclipuri: Montaje


postat de Ben

Stiu, stiu, am promis ca asta nu o sa devina o rubrica permanenta, dar, sincer sa fiu, nu m-am putut abtine 😀 Mai stiu si ca unii vor veni cu defnitii pentru „montaj” care vor pune intr-o lumina nu tocmai favorabila alegerea titlului. Ceea ce imi propun sa fac este sa trec in revista cateva (3 mai exact) videoclipuri care nu isi propun nici sa nareze, nici sa prezinte artistul (unul singur face asta doar tangential), ci sa sustina ideea/stilul/atmosfera cantecului prin colaje de clipuri aparent fara legatura.

Queen & David Bowie – Under Pressure

O sa o spun din start: asta e clipul care mi-a dat ideea pentru acest articol. Cand l-am vazut prima data acum cativa ani m-a lasat cu gura cascata, si asta dintr-un motiv destul de personal. Unul din primele lucruri pe care le-am facut pe Internet a fost sa citesc despre filmele expresioniste germane (da, stiu, cam ciudata preocupare pentru un copilas) si am ramas fascinat de ele pana in prezent. Clipul foloseste imagini din cateva astfel de filme celebre (Nosferatu, Metropolis etc) plus alte filme mute, mai ales de groaza, impreuna cu imagini de arhiva cu implozii de cladiri, explozii, lupte de strada, Woodstock samd, creand o atmosfera foarte expresiva de tensiune. Filmul este dupa umila mea parere unul din cele mai bune videoclipuri facute vreodata fiindca reuseste sa fie un complement eficient si expresiv pentru un cantec incredibil de bun (ce naiba, doar sunt Queen si Bowie…). Nu va lasati pacaliti de variantele alternative! Nu stiu din ce motiv, dar cele mai circulate variante ale clipului fac referiri la filme din anii ’50, nu la cele mute. Ignorati-le! Consider ca sunt net inferioare (mai ales la partea de final a cantecului). Din nefericire, sunt foarte frecvente (mi-a luat ceva timp sa dau pe YouTube de varianta de fata).

The Strokes – Hard to Explain

Titlul perfect! Imi vine cu adevarat greu sa explic exact motivul pentru care melodia si clipul sunt atat de… seducatoare. Cel putin in cazul clipului e usor de precizat o realizare remarcabila: montajul in sine este foarte reusit, foarte bine „regizat”. As preciza si momentul meu preferat din clip, care apare aproape de inceput: in timp ce Julian Casablancas canta „tried to take control”, un grup de bombardiere B-52 isi lanseaza incarcatura mortala; apoi, solistul ne spune „I don’t see it that way” si urmeaza o imagine incredibila a navetei spatiale trecand pe deasupra frumusetilor Pamantului. Un contrast executat excelent.

U2 – Window in the Skies

Clipul asta merge pe un drum foarte periculos, la granita dintre geniu si aroganta. Pe scurt, videoul e un montaj de clipuri cu mari muzicieni pop, clipuri care se potrivesc intr-un mod ingenios cu muzica. Ca reailzare este indiscutabil maret, dar modul in care sunt introdusi membrii formatiei in scena poate fie sa arate umilinta lor (in sensul ca se considera simpli fani ai unor nume mari), fie egoismul (in sensul ca prin clip vor sa se insereze cu forta in Panteonul muzicii pop). Acelasi lucru se aplica si scenei cu explozia nucleara (veti vedea la ce ma refer), care poate fi considerata fie telenovelo-dramatica, fie incredibil de frumoasa. Finalul insa este fara cea mai mica urma de indoiala superb – mi-a dat (fara gluma) pielea gainii.

Elogiu al muzicii pop sau strategie de marketing ieftina? Eu inclin spre prima.

P.S.: Daca vreti sa stiti ce artisti apar in clip, bagati un ochi aici.

3 Responses to Videoclipuri: Montaje

  1. […] neprelucrat, specific garage rock-ului de inceput de mileniu si un videoclip excelent despre care am vorbit pe alte plaiuri. […]

  2. 2189km spune:

    Haha, mi-am legat singur articolul! That is so meta.

  3. arpagic spune:

    /golfclap

Lasă un răspuns

